
Integracja sensoryczna jest to metoda wspierająca rozwój psychoruchowy dzieci opierająca się na zachodzących procesach neurologicznych bazująca na przetwarzaniu bazowych systemów sensorycznych, czyli krótko opisując -właściwym przetwarzaniu bodźców, które docierają do naszego organizmu. Zaburzone przetwarzanie sensoryczne może wynikać z nieprawidłowych procesów rejestracji, modulacji oraz organizacji bodźców sensorycznych, stąd też wyróżniamy 3 rodzaje zaburzeń:
- zaburzenia modulacji sensorycznej
- zaburzenia ruchowe na bazie sensorycznej
- zaburzenia różnicowania sensorycznego
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że pierwsze procesy wpływające na przetwarzanie sensoryczne zaczynają się już we wczesnym okresie płodowym i mogą mieć ogromny wpływ na rozwój dziecka. Istotnym czynnikiem zwiększającym ryzyko zaburzeń lub deficytów w zakresie integracji sensorycznej są również wszelkie choroby zarówno w okresie płodowym jak i wczesnodziecięcym nie tylko samego dziecka ale również i matki, skomplikowany okres okołoporodowy. Może mieć podłoże genetyczne albo środowiskowe.
Dzieci, u których występują zaburzenia integracji sensorycznej, często mogą być odbierane jako niegrzeczne, niesforne, niezdarne a czasem odosobnione lub lękliwe czy wystraszone. Niestety powodem tych problemów jest zaburzone przetwarzanie sensoryczne. Układ nerwowy nie potrafi właściwie zareagować na sygnały docierające z zewnątrz. Dzięki metodzie opartej na teorii integracji sensorycznej możemy pomóc jak najlepiej rozwijać się naszym dzieciom.